V
koši personalistu skončia štyri z piatich životopisov. Je to pre
neprehľadnú štruktúru alebo nedostatok informácií.
Je dobré vedieť, že skúsený
personalista/recruiter, ktorý pracuje s ľuďmi a denne mu prejdú rukami
desiatky životopisov už na základe zaslaného CV a sprievodného listu vie
presne, či kandidáta pozve na osobné stretnutie. Prečítanie a
skonštatovanie, či kandidát spĺňa základné požiadavky na danú pozíciu mu
zaberie zhruba 30 sekúnd.
Prípravou. Buďte pripravená aj na telefonický pohovor pri ktorom personalista vlastne robí prvé “triedenie” uchádzačov. Veľkou výhodou telefonického pohovoru je relatívne krátky čas na získanie dostatočného množstva informácií o uchádzačovi. Jedinou zákernosťou telefonického pohovoru je neočakávanosť. Ak však budete na zazvonenie pripravení, máte polovicu úspechu vo vrecku. Preto je dôležité pripraviť sa na túto alternatívu.
Aké otázky môžete po telefóne očakávať?
-Overovacie otázky
Personalista si pri telefonáte overuje údaje uvedené v životopise ako napr. najvyššie dosiahnuté vzdelanie, aký dlhý čas ste pôsobili v predchádzajúcich zamestnaniach a pod. Môže sa opýtať aj na dôvody odchodu z vášho doterajšieho zamestnania.
-Osobné otázky
V tomto prípade budú personalistu zaujímať dôvody vášho záujmu o ponúkanú pozíciu. Na túto otázku by ste mali pohotovo reagovať a mali by ste vedieť svoje rozhodnutie obhájiť. Môžete napr. svoje znalosti a skúsenosti porovnať s inzerovanými požiadavkami na kandidáta.
Aby ste po telefóne zanechali čo najlepší dojem musíte zvládnuť nielen obsahovú stránku telefonátu, ale aj formálnu stránku. Personalista nevidí vašu mimiku, gestá, k dispozícii máte jedine svoj hlas.
Preto by ste mali veľkú pozornosť venovať :
• Tempu hovoru a pauzám
Hovorte o niečo pomalšie než máte vo zvyku. Slová či vety, ktoré chcete zdôrazniť, povedzte pomaly. Menej dôležité úseky prednášajte rýchlejšie. Nevyhýbajte sa pauzám, robia slovný prejav zrozumiteľnejším a sú výhodné pre vás aj pre pýtajúceho sa. Vám umožňujú rozmyslieť si obsah toho, čo chcete vyjadriť, pýtajúcemu uľahčia zapisovať si poznámky.
• Používajte spisovnú slovenčinu
Vyhýbajte sa slangovým slová, nárečovým slovám a pod.
• Eliminujte rušivé vplyvy
Mali by ste sa tiež vyhnúť hluku v pozadí a pokiaľ je to možné, buďte v miestnosti sami.
Pokiaľ ste sa vo vašom životopise uviedli aktívnu znalosť cudzieho jazyka je možné, že telefonický rozhovor bude prebiehať práve v ňom. Preto si dávajte pozor na to, aby ste v životopise uvádzali len pravdivé údaje. V opačnom prípade by ste si mohli veľmi uškodiť.
Ak ste sa práve dohodli s personalistom na pracovnom pohovore, gratulujeme vám. Teraz však máte iba jednu šancu na to, aby ste urobili čo najlepší dojem- máte na to 30 sekúnd.
AKO VYNIKNÚŤ NA PRACOVNOM POHOVORE

- Príprava, príprava, príprava
Veľa ľudí si uvedomuje, že je potrebné pripraviť sa na pohovor tak, ako si študenti pripravujú domáce úlohy do školy. Ale realita je taká, že len zriedka sa pripravia dostatočne. Samotná príprava na pohovor závisí od typu pracovnej ponuky a od toho, čo chcete v kariére dosiahnuť. Pokiaľ ide o prípravu, investícia do tejto oblasti nie je nikdy dostačujúca. Čo najviac informácií by ste si mali zistiť o firme, o ponúkanej pozícii, ako aj o trendoch v danom odvetví. Personalista je tiež len obyčajný človek, ktorý prakticky neovláda presné systémy práce na danú pozíciu. V tomto prípade môžete preukázať svoje odborné schopnosti tým, že bližšie ukážete, ako fungujú dané procesy.
- Formulujte stratégiu
Pred vstupom do miestnosti si rozmyslite tri alebo štyri informácie, ktoré by vás mohli zviditeľniť pred personalistom. Môžete poukázať na prepojenie medzi tým, čo ste už v práci dosiahli a čo je potrebné na získanie úspechu na danú pracovnú pozíciu. Ľudí väčšinou zaujímajú príbehy oveľa viac ako dôkazy a informácie. Ak si správne načasujete váš príbeh, napríklad o záchrane spoločnosti alebo o získaní strategického klienta, potom ste trafili do čierneho. Váš príbeh môžete použiť aj v prípade, ak sa vás personalista spýta na vaše dosiahnuté úspechy alebo riešenia v krízových situáciách.
- Zdôraznite svoj potenciál
Žiaden kandidát nebude nikdy excelentný a vy určite nebudete výnimka. Namiesto toho, aby ste poukázali na nedostatky vo svojom životopise, zamerajte sa na svoj potenciál. Je to oveľa lepší ukazovateľ vášho pracovného výkonu. Ak vaše predchádzajúce skúsenosti nie sú priamo spojené s prácou o ktorú sa uchádzate, upozornite na vašu schopnosť učiť sa a prispôsobiť novej situácii. Napríklad, ak sa uchádzate o miesto v medzinárodnej spoločnosti a nemáte globálne skúsenosti, môžete personalistovi vysvetliť, ako dokážete vašimi schopnosťami ovplyvniť výrobu a predaj, alebo spolupracovať s ľuďmi rôznych kultúr.
- Prvých 30 sekúnd
Na prvom dojme naozaj záleží, zhodujú sa aj samotní personalisti. Vychádza to aj z prieskumu, ktorý poukazuje na to, že ľudia si vytvoria názor o vašej osobe počas prvých tridsiatich sekúnd rozhovoru. Veľmi dôležité je, ako vstupujete do miestnosti na pohovor a čo z vás vyžaruje. Najlepšie výsledky vykazujú ľudia, ktorí rozprávajú zreteľne a pomaly a kráčajú sebavedomo. Personalisti radia, aby ste si fiktívny rozhovor s personalistom natočili na video. Môžete sa tak spätne ohodnotiť a vidieť svoju vlastnú prezentáciu.
- Nebuďte sami sebou
Viaceré rady znejú: Buďte sami sebou. Nie je to však až tak veľmi pravda. Personalisti radia, aby ste sa na pohovore ukázali v čo najlepšom svetle a priniesli si naň toľko energie a nadšenia, ako len môžete. Nepreceňujte však sami seba. Vzhľadom na to, že na trhu je viac dopytu ako pracovných ponúk, zamestnávatelia si uvedomujú, že uchádzači o zamestnanie často zveličujú svoje skúsenosti a zručnosti. Ak sa teda chystáte vyhlásiť na pohovore, čo môžete dosiahnuť pre spoločnosť, je potrebné si to aj „zálohovať“ pomocou presvedčivých dôkazov.
- Buďte pripravená na nepríjemné otázky
Mnohí ľudia sa obávajú, ako budú odpovedať na otázky personalistu týkajúce sa „prestávok“ v ich kariére a ako sa budú pozerať recruiteri na tento výpadok. Opäť, tak ako v predchádzajúcom prípade, tak aj v tomto je potrebné, vopred sa pripraviť. Nikdy však nepoužívajte iba jednu univerzálnu odpoveď na všetky nepríjemné otázky. Nechoďte do úplných podrobností a majte ešte pripravené ďalšie dve odpovede v prípade, že personalista nadväzuje na vašu predchádzajúcu odpoveď.
Môže sa vám stať napríklad, že ste si nedokončili vysokoškolské štúdium, ktoré by sa vám práve teraz hodilo k vašej novej práci. Majte preto pripravenú odpoveď. „Cítil som, že je vhodné priamo vstúpiť do sveta práce,“ môže znieť odpoveď. Ak vás recuriter aj naďalej tlačí do ďalších detailov, majte pripravenú aj druhú odpoveď. „Svoju kariérnu cestu som starostlivo zvážil. Som si vedomý, že to môže priniesť negatívny postoj, ale moja túžba získať informácie priamo z pracovného procesu bola silnejšia.“ Základ úspechu pri rozhovore je, aby ste sa nikdy nedali zatlačiť príliš ďaleko do jadra veci.
- Buďte flexibilná
Napriek vašej najlepšej snahe pripraviť sa stopercentne na pohovor, nikdy nemôže predpovedať, ako v skutočnosti dopadne. Váš výkon však môžete na pohovore vylepšovať. Opýtajte sa sami seba: Mal by som si zlepšiť svoje odpovede? Mám zapracovať na svojom tóne hlasu? Mám byť radšej ticho? Mnohí personalisti radi počúvajú sami seba a preto by ste ich mali nechať hovoriť.
- Nechcený vývoj situácie
Môže sa stať, že pracovný pohovor sa nevyvíja tak, aby ste si želali. Ak máte pocit, že personalista sa nestotožňuje s vašimi odpoveďami, povedzte mu priamo: „Nie som si istá, či moje odpovede sú pre vás dostačujúce.“ Podľa odpovede sa dozviete, aký má postoj k vašim názorom.
- Pozitíva z pracovného pohovoru:
- Zistite si čo najviac informácií o firme, o jej produktoch alebo službách ešte pred uskutočnením pracovného pohovoru.
- Pripravte si stručné príbehy, ktoré poukazujú na vaše pracovné schopnosti.
- Pamätajte, že prvých tridsať sekúnd rozhovoru je najdôležitejších.
- Nepanikárte, ak sa rozhovor uberá nesprávnym smerom. Zamerajte sa skôr na to, aby ste čo najlepšie zodpovedali nasledujúce otázky.
- Snažte sa dopredu predvídať vývoj rozhovoru a prispôsobiť sa vzniknutej situácii na pohovore.
- Pripravte si uspokojujúcu odpoveď na nepríjemné otázky od personalistu. Majte však pripravené aj rezervné odpovede.
ČOMU SA PRI POHOVORE VYHNÚŤ
- Ospravedlňujem sa, že idem neskoro, ale je ťažké nájsť opatrovanie pre moje dieťa.
Po prvé, by ste v žiadnom prípade nemali meškať. Po druhé, každý zamestnávateľ chápe, že ľudia majú svoje rodiny a súkromný život, ale ak vám rodinné problémy bránia k príchodu na pracovný pohovor načas, ukazuje to váš nedostatok, ktorý sa bude opakovať aj pri pravidelnom chodení do práce.
- Plánujem mesačný výlet alebo dovolenku.
Môžete byť horúca kandidátka na zozname uchádzačov o zamestnanie, ale ak na konci pracovného pohovoru spomeniete, že sa chystáte na mesačný výlet, pravdepodobne veľmi rýchlo vypadnete z kandidátskej listiny. Môže sa stať aj situácia, že dovolenku máte naplánovanú pol roka alebo rok dopredu. Ak preto nie je možné odložiť termín odchodu, tak ste povinný svojmu zamestnávateľovi oznámiť váš zámer. Ak sa budúci zamestnávateľ rozhodne pre vás, upovedomte ho dopredu o vašej situácii. Ako kompenzáciu mu môžete ponúknuť napríklad zmenený systém práce pred dovolenkou, a to, že si dopredu odpracujete niekoľko hodín.
- Nenávidím demokratov/socialistov.....
Na pracovný pohovor určite nepatria rozhovory o politike, o systéme vládnutia alebo obľúbených politikoch. Ak sa pustíte do rozhovoru o politickej situácii, riskujete tým odcudzenie. Týka sa to bežných profesií, ktoré neprichádzajú do priameho kontaktu s politikou.
- Mojou vysnívanou prácou je práca v uniforme letušky na linke Paríž-Miláno.
Ak pred vašim potenciálnym zamestnávateľom spomeniete niečo takéto, dávate tým jasný signál o tom, že pri najbližšej vhodnej príležitosti sa zbalíte a odídete za svojou vysnívanou a „lepšie“ platenou prácou. Väčšina zamestnávateľov plánuje obsadiť pracovné pozície na dlhšie časové obdobie, čím pre nich nezapadnete do dlhodobých cieľov spoločnosti.
- Som tehotná.
Napriek tomu, že je nezákonné diskriminovať v práci tehotné ženy a matky, väčšina zamestnávateľom si rozmyslí, či zamestná tehotné ženy. Ak sa nachádzate v požehnanom stave, počkajte, až dostanete ponuku práce od zamestnávateľa a až potom ho informujte o vašom stave.
- Môj posledný šéf bol blázon.
Váš posledný šéf mohol byť blázon, ale etiketa na pracovnom pohovore vám zakazuje hovoriť negatívne veci o vašom terajšom alebo predchádzajúcom zamestnávateľovi. A nejde len o etiketu, váš potencionálny šéf zistil, že aj on môže byť “posledný šéf bol blázon”
- Nemám na vás žiadne otázky.
Nemám žiadne otázky, čo v preklade pre zamestnávateľa znamená to, že nemáte veľký záujem o danú prácu.

ČO SI NA POHOVOR OBLIECŤ?
Záleží o akú pracovnú pozíciu sa uchádzate. Ak sa hlásite do výroby alebo do skladu, bude veľmi formálne oblečenie pôsobiť škrobene a neadekvátne. Ak ide o manažérske posty neoblečiete si rifle a sveter.
Dôležité sú aj malé detaily, ktoré musia vzájomne ladiť. Najmä dámy by mali dbať na staré dobré pravidlo, že menej je niekedy viac. Vhodné je zbaviť sa vecí, ktoré sú vyzývavé a odpútavajú pozornosť od skutočnej kvality. Dámy by preto nemali používať ťažké a lacné voňavky, výstredný make-up, červené nechty a oblečenie s hlbokým výstrihom, ktoré pôsobí vulgárne.
Oblečenie, ktoré zvolíte na pracovný pohovor by malo byť pohodlné, mali by ste sa v ňom cítiť dobre a pohodlne a malo by každého vystihovať. Nesnažte sa obliecť do niečoho, čo pre vás nie je typické, pretože budete pôsobiť neprirodzene. Samozrejme najdôležitejšia je dobrá príprava na pohovor a hlavne dobrá psychická kondícia.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára